3A, 3B ja 4A SUOMENLINNASSA 24.5.2016

Menimme aamulla 3B luokan kanssa Suomenlinnaan. Me menimme 77 bussilla rautatientorille. Aatu unohti neuleensa bussiin ja tiputti kännykkänsä maahan ja kuulokkeet osui bussin seinään. Rautatientorilta kävelimme lautalle, mutta kun ylitimme tietä niin valo vaihtui punaiseksi ja bussi kuski hermostui vaikka meillä oli oikeus mennä tie loppuun. Sitten menimme Esplanadin puiston läpi, jossa oli Havis Amanda patsas. Lautta oli juuri siinä, niin pääsimme nopeasti sisään. Lautta meni nopeasti Suomenlinnaan ja siellä lähdimme etsimään paikkaan missä jäädä pelaamaan ja syömään eväitä. Me kävelimme aika pitkään kunnes löysimme paikan. Siellä oli tosi kivaa, kun pelasimme jalkapallolla ja muuten vain juoksimme. Olimme siellä noin kaksi tuntia, kunnes aloimme lähteä kävimme vessojen kautta ja sitten menimme lautalle. Taas lautta oli ihan valmiina siinä, joten ei tarvinnut odottaa lautassa oli taas kivaa kattoo maisemia. Mutta kun 3a luokka oli ollut myös niin he söivät eväitä. Sitten kun he söivät eväitä, niin lokkeja oli joka paikassa. Abdullahin olkapäälle kakkasi lokki. Kun olimme takasin niin menimme nopeasti takaisin koululle. Jesse S ja Muhamed 4A

Suomenlinnassa oli hauskaa ja vähän pelottavaa, koska oli pimeää. Me löysimme hopeaa vedestä. Sitten me nähtiin mies, joka esitti soturia. Kun me olimme pienellä vuoressa, niin me nähtiin vankila, jossa oli hiiri. Me myös näimme tykki, joka oli iso. Me nähtiin nainen, joka istui kivellä ja hymyili. Me syötiin välipalaa. Ja me pelattiin frisbeetä ja ostimme jäätelöä. Navy 3B

Hei! Meidän mielestä Suomenlinnassa oli tosi kivaa mutta vähän tylsää, silti oli mukavaa syödä ja leikkiä. Oli kaunis näky katsoa ison vuoren päältä merta, meren päällä oli myös paljon joutsenia. Laivassa oli muuten mukavaa, paitsi kun oli lokkeja. Suomelinnassa oli myös muitakin lintuja. Vaikka kaikki paikat eivät olletkaan kovin kivoja, oli silti mukavaa. Kun söimme ympärillämme oli hirveästi lintuja. Kun yritimme mennä vessoihin siellä haisi niin pahasti, että oli pakko mennä ulos. Myös kun olimme yhden kivimuurin vieressä sielläkin haisi pahalta, mutta ei se meitä haitannut. Terveisin Kati ja Astrid 4A

Olimme Suomenlinnassa. Me menimme 77:lla Rautatientorille. Sitten me menimme lautalle ja sitten lautalla Suomenlinnaan. Sitten me mentiin kävelemään Suomenlinnan tunneleihin ja tykkien päälle. Ja menimme jäätelökioskille ja ostettiin jäätelöt. Ja jotkut ostivat matkamuistot. Ja me lähdimme takaisin koululle. Kristian ja Riku 3B
Tulimme aamulla tasan klo 8 kouluun ja sitten lähdimme luokan kanssa Suomenlinnaan. Menimme ensin bussipysäkille odottamaan, josta bussi sitten tuli hakemaan meidät, ja muuten bussi oli 77. Bussissa Aatu tiputti kännykänsä lattialle ja sitten, kun nousimme bussista, Aatu unohti neuleensa bussiin ja meni hakemaan sitä mutta bussi lähti juuri hänen nenänsä edestä. Sitten jatkoimme kävellen Rautatientoria pitkin, josta menimme lautalle, jolla menimme Suomenlinnaan. Mutta kun olimme viellä lautan kyydissä, lokki kakkasi Netan päälle. Muuten lautalla oli tosi kivaa, koska seillä oli hienot maisemat. Pääsimme onneksi turvallisesti perille. Ja kun lähdimme kävelemään kohteena aukio ruohoalue, missä voitaisiin syödä ja pelata pelejä. Pienen kävelyreissun jälkeen löysimme hyvän paikan. Sitten söimme eväät ja jotkut ruokkivat lintuja, vaikka ei olisi saanut. Pelasimme jalkapalloa ja se oli todella kivaa. Sen jälkeen menimme vuorelle. Siellä otimme tosi hienoja kuvia, mutta sitten meidän piti lähteä. Matkalla olimme vesisotaa Nean, Enelinin, Jessican ja Millan kanssa… Koko soopa alkoi siitä, kun Mikko kaatoi jääkylmää vettä Aatun niskaan. Sitten jouduimme lopettamaan hauskanpidon ja olla sivistyneitä, koska olimme ihan juuri lautalla. Loppumatka oli vaan musan kuuntelua ja puhumista. Mikko ja Aatu 4A

Eilen tulimme kouluun kello 8:00, koska olimme menossa Suomenlinnaan. Olimme hetken luokassa ja sitten menimme bussipysäkille odottamaan bussia. Bussin numero oli 77. Menimme sillä Rautatientorille ja sieltä käveltiin Kauppatorille. Aatu unohti hänen neuleen bussiin eikä löytänyt sitä. Kauppatorilta me otettiin lautta, jolla me menimme Suomenlinnaan. Matkalla oli kivaa. Me näimme myös lokkeja meidän päämme yläpuolella. Siellä oli myös 2 mestarilokkia, jotka kakkasivat J.L Runebergin ja Havis Amandan patsaiden päälle. Olimme Suomenlinnassa vajaa kaksi tuntia. Mutta Suomenlinnassa oli kivaa. Me saimme kävellä luolissa ja leikkiä aukiolla. Aukiolla oli kiva leikkiä. Ennen kuin menimme leikkimään me söimme meidän eväämme. Me pelasimme jalkapalloa, frisbiitä ja pallon kopittelua. Sitten olikin jo aika lähteä, koska lokkiparvi hyökkäsi aukiolle. Ensin me kävelimme kanuunoiden luokse ja katseltiin maisemia. Sitten me kävelimme lautalle, joka vei meidät takaisin Kauppatorille. Kauppatorilta me taas käveltiin Rautatientorille, jossa me odotimme bussia. Me menimme bussiin, mutta siellä oli todella kuuma ja ahdasta. Odotimme kauan, että pääsisimme takaisin kouluun. Kun tulimme takaisin kouluun Jaana sanoi että, meidän tulisi juoda paljon, kun pääsemme kotiin. Riku ja Darsh 4A

Kun olimme Kauppatorilla minä (Riku) istuin laidalla katsoen pressan linnaan päin. Jaana otti siitä kuvan.

4a oli 24.5.2016 Maanantaina Suomenlinnassa, onneksi oli aurinkoinen sää. Kello oli 8.26 kun nousimme bussiin meidän kanssa oli myös 3A ja 3B. Mutta me näimme 3A myöhemmin. Kun olimme bussin päätepysäkillä eli Rautatientorilla, niin Aatu hävitti hänen neuleen. Me jatkettiin matkaa lautalle, se matka oli n. 1km. Jouduimme odottamaan lautan lähtöä n. 15min. Kun olimme matkustaneet lautalla vähän matkaa, saimme jo vieraita, nimittäin lokkeja, jotka jättivät jälkensä lauttaan, kaksi kertaa. Kun tulimme rantaan, aurinko paistoi vieläkin, ja meinasi paahtaa meidät kaikki. Aloimme kävelemään kohti eväitten syönti paikkaa. Jouduimme kävelemään n. puolitoista km nurmiaukiolle missä söimme eväät. Matkalla kohti eväitten syöntipaikkaa kävimme kahdessa luolassa. Luolissa oli todella pimeää ja jännittävää. Sen jälkeen jatkoimme matkaamme nurmiaukiolle. Kun saavuimme aukiolle huomasimme, että se oli peittynyt hanhen kakalla ( YÖK ). Kun huomasimme sen, Jaana ehdotti kalliolle menoa, joka oli siinä aivan vieressä. Kallio oli meidän onneksemme puhdas ja lämmin. Aloimme syömään eväitä. Kun olimme syöneet hetkisen lokkiparvi huomasi meidät ja tulivat sitten katsomaan, jos antaisimme heillekin jotain. Kun olimme syöneet menimme nurmiaukiolle kakasta välittämättä. Nurmiaukiolla oli kiva pelata palloa tai heitellä vaikka frisbeetä. Harmittaa vähän. kun koulukoirat eivät olleet mukana. Kerkesimme pelata jonkin aikaa, kun joku toinen luokka tuli aukiolle  -mitäpä muutakaan kuin, rupesi syöttämään lokkeja. Sen seurauksena jouduimme lähtemään aukiolta, koska sinne tuli sitten suuri lokkiparvi! Kun olimme joutuneet lähtemään aukiolta, menimme vieressä olevalle kukkulalle. Kukkulalta näki kauas ja sieltä oli myös kauniit näkymät. Kukkulalta nähtiin myös kaksi joutsenparia. Me katseltiin joutsenpareja, hetki kunnes näimme tykin, kaikki halusivat sen päälle. No se siitä tykistä, me jouduimme lähtemään lautan luokse. Siinä matkan varrella oli vessat ja kävimme siellä ja jatkoimme matkaa. Reissu oli päättymäisillään ja kaikki oli ihan väsyneitä. Kun pääsimme lautalle, niin se oli lähtemässä ja me juostiin sisään, onneksi me kerettiin kyytiin. Takaisin tulomatka kesti todella vähän. Jessica ja Vilma 4A

Tiistaina lähdimme luokan kanssa retkelle Suomenlinnaan. Lähdimme ekana bussilla Rautatientorille. Sen jälkeen kävelimme kauppatorille, josta lähti laiva Suomenlinnaan. Laivalla oli hauskaa. Sitten, kun olimme perillä Suomenlinnassa, siellä oli paljon vanhanaikaisia taloja ja patsaita. Sitten menimme yhteen tunneliin, joka oli pimeä. Siellä oli myös hauskaa! Sen jälkeen menimme syömään eväämme kivi jutun päälle. Kun olimme jo syöneet, niin menimme pelaamaan jalkapalloa ja muuta hauskoja asioita. Sitten menimme kattomaan merta paremmin ja siellä oli myös toinen tunneli ja yksi merirosvoase, josta ammutaan tykin kuulia. Sen jälkeen olimme menossa takaisin laivalle kolmasluokkalaisten kanssa. Sitten kun olimme laivassa, niin pidimme taas hauskaa. Sitten kun olimme taas kauppatorilla, niin kävelimme takaisin Rautatientorille ja menimme sieltä bussilla luokkaan. Matkassa hauskinta oli olla laivassa. kirjoittanut Hud ? 4AIMG_4420

Tultiin aamulla kouluun sitten ja oltiin 15 min luokassa. Odotettiin ulkona 3b luokkaa. Sitten Jaana-ope soitti Mari-opelle ja mentiin bussipysäkille, me menttin 77 bussiin. Sitten oltiin bussissa ja seuraavalla pysäkiltä tuli oli 3b luokka mukaan. Bussissa oli ahdasta, ja puolet 4a ja 3b luokan oppilaista seisoivat bussissa. Me mentiin Rautatientorille ja käveltiin kauppatorille. Sitten me mentiin laivalle. Laivassa oli kivaa! Lokit ärsyttivät, ne kakkasivat meidän päällemme. Laiva vei meidät Suomenlinnaan. Me käveltiin vähän ja etsittiin joku paikka missä on hyvä syödä eväitä. Meillä oli pallo, frisbee ja me pelattiin vähän. Me otettiin kuvia maisemasta, sitten tultiin takaisin kouluun. Abdullah ja Abdi 4AIMG_4421

Hei! Nyt me kerromme meidän retkestä Suomenlinnaan. Kerromme päivän alusta. Eli meidän koko luokka eli 4A:n piti tulla kouluun klo 8:00. Jotkut oli vähän aikaisemmin koulussa ja jotkut oli koululla tasalta. Ja ne oppilaat jotka tulivat aikaisemmin kävivät ruokalassa hakemassa koulueväitä oppilaille. Kun kaikki oli saanut eväät kaikki menivät käytävälle laittamaan kenkiä jalkaan ja ulos jonoon. Me odotimme aika kauan 3B:tä koska he olivat tulossa meidän kanssa Suomenlinnaan. Bussi matka kesti kauan mutta kun olimme perillä kävelimme Kauppatorilta ohi ja siellä oli niin kuuma. Kävelimme vähän Kauppatorilla, koska olimme menossa lautalle. Ja silloin kun me olimme lautalla niin kapteeni odotti että me kaikki oltiin löydetty meidän paikat. Kun kaikki olivat paikallaan lautta meni kohti Suomenlinnaa. Siellä oli niin kaunista mutta siellä oli lokkeja tosi tosi paljon ja lokit alkoivat kakkaa oppilaitten päälle ja se ei ollut kovinkaan mukavaa. Kun olimme perillä koko luokka päästi ensin toisen luokan ja kun me päästiin ulos lautasta me menimme kävelemään. Me käveltiin pitkän pitkän matkaa ja me nähtiin siellä oli sotahuoneita ja siellä ihmiset asuivat siellä Suomenlinnassa. Me pysähdyttiin koska menimme 3B:n ja meidän luokan kanssa luolaan siellä oli 2 luolaa. Siellä luolissa oli toosi pimeää kaikilla oli taskulamput kännyköissä. Yksi luola oli jännittävä, toinen oli vähän tylsä. Meidän ope sanoi meille näin: 4A Nyt jonoon! Menimme 3B:n kanssa etsimään evästaukopaikkaa ja löysimme. Me oltiin menossa ensin sellaiselle nurmelle, joka oli täynnä lokin kakkaa. Me löydettiin kukkula, jossa ei ollut lokin kakkaa ja menimme sinne. Kun jotkut olivät syöneet, Vitali antoi yhden keksin linnulle ja muut linnut melkein hyökkäsivät meidän kimppuun. Ja silloin kun kaikki söivät rauhassa omia eväitään niin pikkulintuja alkoi tulla meidän luokse ja varmaankin halusivat ruokaa. Ja kun jotkut olivat syöneet niin me mentiin sinne nurmelle heittämään frispeetä sinne, joka oli täynnä lokin kakkaa. Mutta kaikki selvisi siitä ja vähän ajan päästä Nea keksi, että otetaan video, joka on hidastettu ja me juostaan mäkeä alas. Jotkut videot meni pieleen ja jotkut meni hyvin. Ja me aina katottiin se video ja naurettiin niille. Sen jälkeen meidän joutua lähtemään ja sitten me mentiin sellaiseen paikkaan jossa näkyi aivan mahtavat merinäkymät ja kaikki otti kuvia ja me löydettiin monta monta joutsenpariskuntaa?. Jessica ei melkein päässyt kanunan päältä pois. Vähän ajan päätä Jaana huusi 4A luokalle : Kaikki jonoon!!! Sitten menimme taas lautalle ja matka oli lyhyt. Enelin ja Rachel 4A

Hyvät asiat Suomenlinnassa olivat pelit ulkona, tunneliin meno ja eväät. Huonot asiat ovat: lokit, bussikuski, joka kiroili, lyhyt aika ja linnunkakka, kun jotkut ruokkivat lokkeja, hanhenkakka, taskulampun huono valaistus. Lisää hyviä asioita olivat kävely, jalkapallo, juoksu, pallopelit, ja frisbiin heittely. Lisää huonoja asioita, ovat veneen lähdön odottelu. Retkipäivä oli kiva! Jimi ja Matias 4A

IMG_4425 IMG_4426

Meidän luokka meni 24.5 Suomenlinnaan. Matkassa meni noin 1 tunti ja 45 minuuttia. 3B tuli meidän luokan kanssa Suomenlinnaan. Kun pääsimme Suomenlinnaan niin lähdimme kävelemään nurmikentälle jotta voisimme pelata jalkapalloa ja heittää frisbeetä. Sitten menimme kallion päälle syömään eväitä. Kun 3B oli syönyt, 3B meni otamaan jäätelöä. Kun olimme syöneet eväät, menimme leikkimään ja pelaamaan nurmikentälle. Sen jälkeen menimme kalliolle katsomaan merta ja vanhoja tykkejä, sitten palasimme lautalle. Kun tulimme lautalta, kävelimme Runeberin patsaan ohi. Sitten kun olimme kaupungilla lähdimme kävelemään bussi pysäkille, josta sitten tulimme takaisin koululle. Miska ja Jesse T.  4A

Suomenlinnassa me söimme jätskiä, me pelattiin futaa, me pelattiin frisbiä ja olimme luolassa. Luolassa oli pimeää. Luolassa me nähtiin hiirtä. Vielä me otettiin kuvat ja videot. Suomenlinnaan me tultiin laivalla. Siinä meidän retki oli. Leo 3B

Eilen meidän koulu alkoi klo 8:00. Kun me tultiin luokkaan kaikki otti eväät ja sitten me lähdettiin ulos jonoo. Klo 8:26 bussi tuli ja me noustiin bussiin, seuraavalla pysäkillä oli 3b. Sitten lähdimme kohti Rautatientoria. Bussissa sai halutessaan kuunnella musiikkia kännykällä, jos oli kuulokkeet. Olimme Rautatientorilla vähän jälkeen 9. Sen jälkeen me kävelimme noin 15 min kauppatorille. Sitten odotimme vähän aikaa lauttaa ja sen jälkeen nousimme lautan kyytiin. Matka Rautatientorille oli todella hauska ja oli paljon juttuseuraa. Sitten kun pääsimme Suomenlinnaan, niin lähdimme kävelemään retkipaikalle, jossa syömme eväät. Meillä oli todella hauskaa. Kun olimme syöneet, niin me mentiin pelaamaan kaikenlaisia pelejä. Meillä oli frispii, jalkapallo ja Nannun ja Kukan pallo ja paljon muutakin kivaa. Sen jälkeen, kun olimme pelanneet, lähdimme katsomaan tykkiä ylös. Tykin luona oli todella hauskaa ja meri oli lähellä, joten näimme paljon joutsenia ja muita lintuja. Sitten me lähdimme takaisin koululle ja matka meni todella hyvin. Netta ja Milla 4AIMG_4451

Olipa kerran luokka, joka oli 3B luokka. Ne oli menossa Suomenlinnaan. Lasten kotona lapset ottivat rahaa ja eväät. Koululta saatiin kaksi leipää, omena ja pillimehu. Suomenlinnaan mentiin ensin bussilla ja sitten käveltiin ja lopuksi mentiin laivalla. Suomenlinnassa oli vanhoja taloja, muureja, hienoja polkuja, siwa, kauppa tori ja kaikkea muuta. Opettaja sanoi –Älkää ruokkiko Lokkeja! Ja mitäköhän muut tekivät?  -RUOKKI LOKKEJA!!!!!!!!!!!. Pian tapahtui jotain pelottavaa! Siellä oli jättimäinen lokkimyrsky. Lokkimyrskyn jälkeen menimme ostamaan jäätelöä, yksi tyttö osti myös matkamuiston. Pian alkoi olla aika mennä luoliin, siellä oli pimeää. Seuraavaksi kaikki meni syömään. Lopuksi mentiin takasin Jakomäkeen Emmi-Lotta 3B
IMG_4453 Me tultiin laivalla Suomenlinnaan.
Me syötiin jäätelöä koska se oli hauskaa
Me kaikki käytiin luolalla se oli kivaa.
Sitten me kaikki käytiin vessassa pojat ja tytöt.
Me kaikki syötiin ruokaa 4a ja 3b, sitten me kaikki pelattiin.
Ginez Tumgoev 3BIMG_4458

Suomenlinnassa söimme jäätelöä.
Suomenlinnassa pelasimme jalkapalloa.
Suomenlinnassa kävelimme paljon.
Suomenlinnassa kiipesimme tykkien päälle.
Suomenlinnassa kävimme vessassa.
Suomenlinnassa otimme kuvia.
Suomenlinnassa söimme eväitä.
Suomenlinnassa katsoimme maisemia.
Suomenlinnassa kävimme tunneleissa.
Suomenlinnaan menimme lautalla ja bussilla.

Jelissei, Marius ja Samuel 3B

Suomenlinnassa oli kivaa. Me ostimme jäätelöä me pelasimme jalkapalloa. Me menimme 77 rautatiotorille bussilla ja sitten menimme laudalla Suomenlinnaan. Mohamed ja Abdinaasir 3B

Siellä oli aika kivaa mutta kaksi idioottia heittivät lokeille ja sitten kaikki lokit seurasivat Jja eivät antaneet syödä. Mutta ilman niitä tyhmiä lokkeja olisi ollut todella kivaa ja jos olisimme menneet moneen luola juttuun ja mahtavaa oli sai ostaa jäätelöä jee… Oli kivaa kun minulla oli suolakeksejä mukana. Siellä oli vähän tylsää. Siellä sai pelata pelejä muitten kanssa. Topi 3B

Suomenlinnan retki / 3A:n kertomana:

Me olimme luokankaa Suomennlinnasaa 24.5.16. Me mentiin yhteen luolaan neljän tyyppienkaa  sinne ei saanu mennä koska siinä oli ovi joka oli lukossa, mutta yks mun luokkalainen meni oven alta ja avas meille oven. Me käveltiin aika kauan.. Me juostiin alas päin nopee.Meiltä loppu happi yhdessä portaissa mutta minä katoin mitä siellä oli ja siellä oli vaan ruskea ovi.
Meidän luokka kävi 24.5.2016 Suomenlinnassa.
Siellä oli aika kivoja luolia mutta yksi oli vähän pelottava koska sinne meni meidän luokasta varmaan 4-5 oppilasta.
Sitten kun minä näin ne portaat ylös niin minä sanoin minä en mene sinne koska se oli aika pelottavaa, niin vähän ajan päästä me lähettiin kauppaan nimeltä siwa.
Siellä kävi melkein koko luokka niin kaikki ketkä kävivät kaupassa niin melkein kaikki osti limsaa ja kaksi osti energia juomaa mutta se oli vähän pelottava reissu.

Meiän luokka meni Suomenlinnaan. siellä oli kivaa. sinne me mentiin laivalla yhdessä luolassa oli tosi syvää. meitä pelotti vähän siellä ei ollut happea. ja siellä oli pimeää.hyvä että me otettiin taskulamput.
Mentiin luokan kanssa tiiistaina 24.5.2016 Suomenlinnaan. Ensin mentiin bussilla Rautatientorille ja sitten käveltiin kauppatorille ja sen jälkeen lähdettiin lautalla Suomenlinnaan. Kun oltiin perillä osat meni vessaan ja osat meni aidalle istumaan. Kun osat tuli vessasta niin me lähettiin etsimään yvää syömispaikkaa siellä oli tosi kuuma. Kun oltiin syöty mentiin kanuunan luo matkalla nähtiin myös takapultti. Jotkut menivät kanuunan päälle. Sitten mentiin katsomaan luolia. Kun oltiin katsottu luolat niin mentiin siwaan. Jotkut osti sipsiä jotkut osti karkkia jotkut osti jäätelöä ja jotkut osti energiajuomaa vaikka sitä ei saanut ostaa. Sitten mentiin lautalla takaisin.
Menimme luokan kanssa Suomenlinnaan 24.5.2016  Ensin mentiin bussipysäkille ja hypättiin bussiin nro. 77, sitten pysähdyttiin Rautatientorille ja käveltiin sieltä Kauppatorille  Sitten sieltä mentiin odottamaan lauttaa. Kun lautta tuli mentiin sitten tietenkin sinne sisälle ja jotkut menivät ylös 😀 Olin ite Ylhäällä ja olin siellä reunalla puhelimella  Onneks puhelin ei tippunu sinne veteen :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD Suomenlinnassa: Käveltiin syömään ja siellä kahvilan pihalla lokki kakkas mun puhelimen päälle     Mentíin kaikkiin kivoihin luoliin  Mutta se yks luola oli ihan hirvee… Se oli pitkä ja jotkut meni tosi pitkälle.. Sitten mentiin käymään siwassa ja lähdettiin takasin koululle.
Me oltiin luokan kanssa menossa retkelle Suomenlinnaan. Ensin me mentiin bussilla ja sitten käveltiin ja sitten lautalla ja matkan jälkeen me oltiin perillä Suomenlinnassa ja sitten heti kun me astuttiin laivasta ulos niin Jaakko vei kaikki joilla oli hätä niin vessaan sillä välin mä ja Sanja syötiin salaa eväitä eikä kukaan huomannu mitää. Sitten me mentiin ettimään ruokapaikkaa sitten jotkut alkoi ruokkia lokkeja ja muita lintuja. Sitten lokit alkoi pommittaa ja sitten meni multa ja Sanjalta meni ruokahalu. Me mentiin lähellä olevan pikku kaupan katoksen  alle ja me mentiin ostamaan jäätelöä. Minä ostin suklaakahvi äätelön ja Sanja osti minttusuklaajäätelön. Sitten me mentiin tutkimaan luolia yhdessä oli vettä joka syveni ja siinä oli lauta jota pitkin minä kävelin ja se johti toiseen huoneeseen ja sielläkin oli vettä joka oli vielä syvempää muut luolat mitä me katotiin oli ihan normaaleja sitten me mentiin yhteen isoon jossa oli kalteri jonka alta mä menin ja sitten mä avasin sen kalterin ja kaikki tuli mukaan sitten me avattiin yks ovi ja mentiin rappusia ylös siellä ei ollut yhtään ikkunaa siellä oli vaan pölyä, hiekkaa , ja ovia jotka olivat kaikki auki sitten me mentiin avaamaan ovia joissa oli uusia huoneita joissa oli toisia ovia. sitten kaikki ryntäsi ulos mutta mun reppu oli hukassa joten minä, Ilba, Abdurahman ja Abdulahi mentiin etsimään sitä kun me oltiin etsitty sitä jonkun aikaa Sanja huusi että se oli ulkona sillä sitten mentiin ulos ja mentiin kauppaan ja lähdettiin pois.