Liikenneilmiö

Kuuliaiset jalankulkijat odottavat vihreän valon vaihtumista.

2A-luokassa aloitettiin lukuvuoden 2017-2018 opiskelu ilmiöllä ”Liikenne”. Maanantaina ilmiön aluksi pohdimme, mitä liikenne on ja mitä siitä haluaisimme oppia. Oppilaita kiinnosti, keitä kaikkia liikenteessä kulkee ja miten liikutaan turvallisesti. Aloitimme ilmiöopiskelun vierailemalla tiistaina Töölössä Lasten liikennekaupungissa, jossa harjoittelimme turvallista pyöräilyä ja liikennesääntöjä. Kuljimme paikalle bussilla ja raitiovaunulla ja harjoittelimme turvallista kulkemista. Matkalla tutkimme myös liikennemerkkejä.

Keskiviikkona jakauduimme kahteen ryhmään tekemään liikennelaskentaa ja havainnoimaan Jakomäen liikennettä. Laskelmien mukaan suosituin liikkumistapa oli henkilöautolla, jalankulkijat jäivät toiseksi. Liikenteessä huomasimme hyvin erilaisia liikennevälineitä ja huomasimme myös, että kaikki liikenteessä olijat eivät noudattaneet liikennesääntöjä.

Torstaina pelasimme Turvapupu-peliä ja tutustuimme Turvapupun liikenneohjeisiin. Lisäksi saimme omat Liikennetyökirjat, joissa oli monenlaisia tehtäviä liikenteestä. Kirjoitimme myös päiväkirjoihimme ajatuksia vierailustamme Lasten liikennekaupunkiin ja mitä siellä opimme.

Lopuksi mietimme, mitä olemme oppineet liikenteestä ja opimmeko niitä asioita, joita ajattelimme oppia. Oletimme etukäteen, että opimme turvallisesta liikenteestä ja siitä, keitä teillä liikkuu ja millä tavoilla. Jatkamme aiheen parissa vielä Heurekassa liikennetyöpajassa syyskuussa.

Bloggaajat: Lotta-ope ja 2A-luokka